ul. Sławkowska 14
31-014 Kraków, Poland
tel. +48 12 429-15-53
„Moja najnowsza seria prac stanowi kontynuację wcześniejszych cykli graficznych Zmysły- Lilie, Zmysły - Woda i liście. Skupiam się na poszukiwaniach w okolicy form organicznych i ich możliwości ekspresji. Jakie możliwości kryją te formy? Wyginają się, przechylają, łamią aż po momenty destrukcji i zniszczenia. Jak można zatrzymać ich ruch? Jak go uwiecznić? Interesuje mnie nietrwałość form roślinnych, ich ewolucja, namacalność oraz różne etapy istnienia - od chwili pełnego życia do więdnięcia i unicestwienia.
Dzisiejsza wystawa prezentuje wybrane grafiki Marty Bożyk, Iwony Ornatowskiej i Marty Wakuły-Mac. Twórczość artystek jest przełamaniem stereotypowego i komercyjnego wizerunku kwiatu, ponownym odkryciem jego zmysłowych i symbolicznych znaczeń. "Nowa wrażliwość", osobiste i oryginalne potraktowanie tematu wychodzą też naprzeciw programowi i wiodącemu hasłu tegorocznego Cracow Art Week KRAKERS; „Czuj, czuj, odczuwaj”.
Zróżnicowana tematycznie twórczość graficzna Marty Wakuły-Mac wyróżnia się zmysłowym i emocjonalnym stosunkiem do natury. Stąd też datujące się od dłuższego już czasu zainteresowanie artystki kwiatem, motywem pierwszym dzisiejszej wystawy. Znane są jej "zielniki", bezpośrednie odciski roślin na papierze, czy równie naturalistyczne miniatury kwiatowe rytowane w technikach linorytu i suchej igły. Artystka nie poprzestaje jednak na wiernym studium roślin.
Czwarta indywidualna wystawa Agnieszki Dobosz w Jan Fejkiel Gallery obejmuje najnowsze prace artystki. Podobnie jak wcześniejsze wystawy w galerii ( Części ciała, 2001; Stop klatka, 2009; Balans, 2015 ) także ta ostatnia pt. Chłód Północy jest wyrazem zmian zachodzących w jej twórczości; wnosi nowe, nie znane wcześniej rozstrzygnięcia artystyczne, narzuca odmienne temperatury emocjonalne, choć nie zawsze powiewa tu chłodem, jak sugeruje tytuł wystawy.
W roku 2023 upływa 550. rocznica urodzin i 480. rocznica śmierci Mikołaja Kopernika. Decyzją Senatu RP bieżący rok ustanowiony został Rokiem Mikołaja Kopernika. Towarzyszą tej rocznicy kongresy, sympozja, wystawy.Powszechnie znane są związki wybitnego naukowca i astronoma z Krakowem. Najprawdopodobniej tutaj, studiując na Uniwersytecie Jagiellońskim, zainteresował się astronomią, niebawem dokonując przełomowych odkryć w obrazie wszechświata. Jako krakowianie czujemy się w obowiązku, w roku jubileuszowym, udostępnić nie do końca może znane lokalne "kopernikana".
.
Tytuł wystawy Epreuve d’artiste wywodzi się od nazwy próbnej odbitki, której powstanie poprzedza zazwyczaj planowany nakład grafiki. W kontekście dzisiejszej wystawy, dystansując się od warsztatowego określenia, „próbę artysty” rozumiemy nieco szerzej. Pokazujemy bowiem wybrane prace studentów Wydziału Grafiki krakowskiej ASP związanych z pracowniami drzeworytu, litografii, miedziorytu, serigrafii i wklęsłodruku.
.
Pokazywane na wystawie najnowsze, wielkoformatowe litografie Jacka Zaborskiego, są kontynuacją programu pt. Konicydencje strukturalne zapoczątkowanego przez artystę w roku 2019. Inspiracją dla tego rozległego graficznego przedsięwzięcia stało się poznanie w roku 2015 naturalnych złóż wapienia w kamieniołomach Eichstatt i Solnhofen w Bawarii. Wapienia, dodajmy, z którego powstają także płyty litograficzne, podstawa warsztatu graficznego artysty. Zaborskiego zafascynowały odkryte geologiczne nawarstwienia, ich struktura, ale i idea czasu zapisanego w kamieniu. Tym nie tylko zmysłowym doznaniom nadał artystyczną interpretację.
.
Na wystawie Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej prezentowane są najnowsze, pochodzące z bieżącego roku rysunki, a także cykl odmiennych w swej estetyce prac wycinanych z papieru. To te właśnie monumentalne, papierowe kolaże wypełniają główną ścianę galerii, dominując w jej przestrzeni. Tytułową, ponad dwumetrową kompozycję pt. Szukam słońca od wielu lat... otaczają niewiele mniejsze Słońca i Promieniowanie, tworząc skrzydła kosmicznego tryptyku; jednorodną i spójną, przechodzącą w trzeci wymiar galaktykę
Day After / Dzień po… jest tytułem zbiorowej wystawy artystek zajmujących się głównie grafika i fotografią należących do Grupy 13. Grupa 13 od ponad dwudziestu lat zaznacza swą wyjątkową obecność w naszej sztuce. O jej powstaniu w roku 1999 roku zadecydowała chęć i potrzeba organizowania wspólnych wystaw, dyskusji oraz spotkań. Do grupy należą: Joanna Adamusiak, Agnieszka Berezowska, Marta Bożyk, Agnieszka Dobosz, Julia Jarża, Elżbieta Kwasek, Aleksandra Miksztal, Malwina Małgorzata Niespodziewana, Katarzyna Niżegorodcew, Anna Sadowska, Weronika Szmuc, Joanna Wysocka-Panasiewicz.
„Przed ujętą w półłucze szybą Galerii Jana Fejkla zatrzymują się nie tylko stali bywalcy i przeglądacze plansz najszlachetniejszej ze szlachetnych polskiej grafiki. Z tej witryny, z tego miejsca emanują spokój, powaga, skupienie. Niewielka przestrzeń, rzeczowa skromność wyposażenia przyciągają, zapraszają, oczyszczają spojrzenie zmęczone dookolnym handlowym zgiełkiem i blichtrem. Galerię swoją prowadzi Jan Fejkiel od lat sześciu. W dorobku ma nie tylko dobierane z rzadkimi znawstwem i tym osobistym zaangażowaniem, wyczuciem, którego nic nie zastąpi, zestawy i pokazy prac mistrzów szlachetnego graficznego métier, ma również wyczerpujące i kompetentne, edytorsko nieustępujące w niczym najwyższym muzealnym standardom, a przewyższając je aktualnością i trafnością spojrzenia, publikacje katalogowe. [...] Ma i torujące nowe drogi inicjatywy wystawowe [...] Działalność galeryjna? Nie. Nie tylko. To już mecenat. Prywatny. Prawdziwy mecenat zawsze był prywatny”. ( Mieczysław Porębski, Galerie Krakowa, 1997).